Kosten ATPL
Kosten ATPL-opleiding
De route naar een commerciële pilotenlicentie (ATPL Frozen) is een intensief traject, zowel qua tijdsbesteding als investering. Bij E-Flight Academy volg je deze opleiding modulair en op duurzame wijze, met deels elektrisch en hybride vliegen. Hierdoor leer je toekomstgericht vliegen én verklein je je ecologische voetafdruk.
Hieronder vind je een overzicht van de opleidingsonderdelen die je nodig hebt om ATPL Frozen te behalen – inclusief praktijkuren, theorie en bijbehorende kosten. De opleiding kan in voltijd binnen circa 18–24 maanden worden afgerond, maar is ook flexibel te volgen.
Om je goed uit de startblokken te helpen bieden wij een onboarding sessie specifiek voor dit traject.
PPL – Private Pilot License
De eerste stap richting een commerciële vliegbrevet is het behalen van je PPL. Deze basisopleiding bestaat uit minimaal 45 vlieguren (praktijk) en een uitgebreid theoriepakket.
-
Kosten: € 21.990 (prijspeil 2025)
-
Inbegrepen: 45 vlieguren (waarvan 10 solo), 124 uur instructeur, 155 landingen, alle lesmaterialen, begeleiding, PPL theorie, en Radio Telefonie.
-
Niet inbegrepen: medische keuring, theorie- en praktijkexamens, registratie bij KIWA
-
Doel: zelfstandig leren vliegen en de basis van luchtvaartvaardigheden beheersen
Je hebt je PPL gehaald! Nu gaan we de volgende acties samen met jou nemen:
- Medische keuring klasse 1 plannen en uitvoeren
- Wij melden je aan voor de theorie cursus
- Wij sluiten een Safety and Rental Agreement met je af voor hour building
CPL/ATPL-theorie
Voor de modulaire tot commercieel vlieger is CPL of ATPL theorie verplicht. Bij E-Flight adviseren we altijd te kiezen voor ATPL theorie, dit kost 100 uur meer zelfstudie maar biedt vele malen meer mogelijkheden in de toekomst voor jouw carrière. Deze opleiding omvat ongeveer 14 vakken en vormt de theoretische basis voor het beroepsmatig vliegen.
-
Kosten: €3.100 (prijspeil 2025)
-
Inhoud: circa 750 uur studie (klassikaal of via e-learning, afhankelijk van partneraanpak)
-
Partneropleiding: wordt gevolgd via een erkende partner van E-Flight
Hour Building
Om examen te mogen doen voor het CPL-brevet, moet je minimaal 200 vlieguren op je naam hebben staan. Tussen je modules door bouw je daarom extra vlieguren op. Bij E-Flight proberen we zo efficiënt mogelijk alle opleidingen die in de hour building kunnen af te ronden.
-
Kosten: afhankelijk van vliegtuigtype en aantal extra uren dat je na behalen PPL (>45 uur) nog moet maken. De IR + CPL (na IR) vertegenwoordigen ongeveer 65-75 uur. Indicatie is zo'n 60-90 uur benodigd na jouw PPL, gelijk aan ongeveer € 14.000-20.000. Voor een exacte inschatting willen wij jouw wensen weten
-
Mogelijkheden: huur elektrisch of hybride toestel bij E-Flight tegen aantrekkelijk tarief
-
Doel: ervaring opbouwen, vaardigheden verdiepen, zelf plannen uitvoeren
Night Rating
Om ’s nachts te mogen vliegen (nodig voor het CPL-traject), is een Night Rating vereist. Deze bestaat uit een korte theorie- en praktijkmodule.
-
Kosten: € 2.792 (prijspeil 2025)
-
Inhoud: 13 uur instructeur, 3 uur theorie, 5 vlieguren, inclusief minimaal 1 uur solo en nachtnavigatie
-
Vereiste: na het behalen van je PPL. Daarbij een medical met een color safe aantekening
IR – Instrument Rating
Deze module bereidt je voor op het vliegen op instrumenten (zonder zicht op de grond of horizon), cruciaal voor commerciële piloten die ook met minder goed weer een operatie moeten kunnen vliegen.
-
Kosten: € 24.367 (prijspeil 2025)
-
Inhoud: 80 uur instructeur, 50 praktijkuren waarvan 35 uur simulator en 15 uur vliegtuig
-
Opmerkingen: combinatie van simulatortraining en vlieguren, CO₂-compensatie inbegrepen via Tree-by-Tree
UPRT – Upset Prevention & Recovery Training
UPRT is gericht op het herkennen en herstellen van ongewenste vliegtuigstanden, een vereiste in de meeste commerciële operaties.
-
Kosten: € 1.750 (prijspeil 2025)
-
Inhoud: 11 uur instructeur, 3 vlieguren (verdeeld over meerdere vluchten) en 5 uur theorie
-
Vereiste: verplicht voor instroom bij luchtvaartmaatschappijen
CPL – Commercial Pilot License (na IR)
Na het behalen van je IR, heb je nog slechts een verkorte CPL nodig. Deze opleiding richt zich op commerciële vliegvaardigheid.
-
Kosten: circa € 8.000 (indicatie, prijspeil 2025)
-
Inhoud: 35 uur instructeur, 15 vlieguren (i.p.v. 25) waarvan tenminste 5 uur op een complex vliegtuig met 4 stoelen, variabele propeller, en intrekbaar landingsgestel. De overige uren kunnen naar wens verdeeld worden over onze elektrische en brandstof vliegtuigen
-
Voorwaarde: IR vooraf behaald, zo niet; dan bedraagt de CPL 25 uur
Na het behalen van je CPL zijn er keuzemogelijkheden:
- Je gaat door tot jouw droom als airline piloot, daar hoort bij: ME opleidingen en MCC
- Met jouw CPL ga je aan de slag binnen General Aviation, afhankelijk van jouw toekomstig werkgever doe je wel of niet ME opleidingen en/of MCC
- Je wordt Flight Instructor, en gaat aan de slag binnen General Aviation: misschien wel bij E-Flight!
MEP – Multi Engine Piston
Deze opleiding stelt je in staat om met tweemotorige vliegtuigen te vliegen. Wordt via een externe partner aangeboden. Wij kunnen met verschillende partners samenwerken, en letten daarbij op kwaliteit en duurzaamheid. Ook hiervan wordt alle CO₂ uitstoot gecompenseerd.
-
Kosten: op aanvraag
-
Inhoud: 20 uur instructeur, 6 vlieguren en 7 uur theorie
-
Partnertraject: wordt ingepland na het behalen van PPL
ME-IR & Type Rating
Om daadwerkelijk bij een luchtvaartmaatschappij te vliegen, is naast je ME‑IR ook een Type Rating vereist voor een specifiek vliegtuigtype (zoals Airbus A320 of Boeing 737).
Wordt via een externe partner aangeboden. Wij kunnen met verschillende partners samenwerken, en letten daarbij op kwaliteit en duurzaamheid. Ook hiervan wordt alle CO₂ uitstoot gecompenseerd.
-
Kosten: op aanvraag
-
Inhoud: 10 uur instructeur, 5 vlieguren instrument training op ME, waarvan maximaal 3 uur op de simulator (indien gewenst)
-
Uitvoering: via gespecialiseerde partnerorganisaties
MCC – Multi-Crew Cooperation
Deze training bereidt je voor op samenwerking in de cockpit met een co-piloot. Verplicht voor airliner selecties. Wordt alleen aangeboden in combinatie met partners. Over het algemeen wil een airline haar eigen piloten een MCC aanbieden, en dit combineren met een Type Rating. Houdt daar rekening mee.
-
Kosten: op aanvraag
-
Inhoud: 65 uur instructeur 20 uur praktijk (simulator) en 25 uur theorie
-
Locatie: via partner, vaak gecombineerd met Type Rating
FI-opleiding (optioneel) – Flight Instructor
Wil je als instructeur aan de slag, misschien wel bij E-Flight? Dan kun je na je ATPL of CPL ook de FI-opleiding volgen. Dit is niet vereist voor een commerciële carrière bij een luchtvaartmaatschappij, maar wel interessant als alternatieve loopbaanstap.
-
Kosten: € 18.754 (prijspeil 2025). Kan in overleg gecompenseerd worden met instructie geven
-
Inhoud: 190 uur instructeur, 31,5 vlieguren, 125 uur theorie, inclusief nacht-FI en begeleiding
-
Voordeel: mogelijkheid om vliegervaring betaald op te bouwen als Flight Instructor
Totaaloverzicht investering
Een volledige ATPL-modulaire opleiding via E-Flight Academy (exclusief partneropleidingen en Flight Instructor course) kost in de praktijk tussen de € 76.000 en € 82.000. De uiteindelijke hoogte is afhankelijk van:
-
De hoeveelheid benodigde extra vlieguren (hour building)
-
Eventuele herexamens
-
Jouw tempo en beschikbaarheid
Let op: alle genoemde bedragen zijn inclusief btw, tenzij anders vermeld, en kunnen tussentijds aangepast worden. Vraag bij interesse altijd een persoonlijke offerte aan.
Een investering in je toekomst
Hoewel de investering fors is, opent het behalen van je ATPL theorie inclusief CPL brevet de deur naar een carrière als lijnpiloot of andere commerciële vliegfuncties. De gemiddelde startende commerciële piloot verdient binnen enkele jaren een bovengemiddeld salaris. Daarmee is de opleiding op termijn goed terug te verdienen.
Meer weten over de banen die je hiermee kunt bereiken? Bekijk de pagina Carrièremogelijkheden en ontdek wat jouw toekomst als piloot kan betekenen.