Alle vragen over de kosten van een PPL opleiding

Wij begrijpen dat het kiezen van een vliegopleiding een grote beslissing is en dat het financiële aspect hierbij een belangrijke rol speelt. Om die reden hebben wij deze pagina opgesteld waarin we alle mogelijke vragen over de kosten van een PPL opleiding proberen te beantwoorden. 

Mocht je na het doornemen van deze pagina toch nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via boarding@eflight.nl, bel naar 055 203 2230 of stuur een bericht via Whatsapp. Ons team staat voor je klaar om je verder te helpen. (En had je onze brochure al gedownload?)

 

 

 

Ons PPL Pakket

Ten eerste, wij proberen de daadwerkelijke kosten van onze opleiding te communiceren. Het is een complex product en er zijn variabelen, maar wij proberen onze prijsstelling eenvoudig te houden. Wij willen niet dat jij voor verassingen komt te staan of tijdens je opleiding een ongemakkelijk gevoel krijgt over de investering.

Het kan daarom dus zijn dat je bij andere vliegscholen een (veel) lagere prijs ziet voor een PPL opleiding. Dat klinkt aantrekkelijk, maar het is belangrijk om te weten dat niet alle vliegscholen even transparant zijn over hun prijzen.

Bij sommige vliegscholen komen er gedurende de opleiding allerlei kosten bij (denk aan brandstof, landingsgelden, soms zelf instructie), waardoor je uiteindelijk een heel ander bedrag betaald dan wat je in eerste instantie had verwacht.

Wat er allemaal wel en niet in deze prijs zit, vind je bij de volgende vragen.

Praktijk

  • Totaal 45 vlieguren (dat is ongeveer 55 uur vliegtijd in je logboek)
  • 45 uur met instructeur inclusief pre- en debriefing
  • 10 uur solo inclusief pre- en debriefing
  • 155 landingen
  • 37 uur elektrisch , 8 uur single engine piston (uiteraard wordt de CO2 gecompenseerd)
  • Inclusief elektriciteit en brandstof

Theorie

  • Toegang tot een uitgebreide e-learning omgeving zodat je de negen theorievakken op jouw manier eigen kan maken.
  • Inclusief 24 uur klassikale begeleiding.
  • Praktijkcursus Radio/Telefonie
  • Examentraining

Er zijn een aantal kosten die variabel zijn of die wij niet in het pakket kunnen opnemen.

  • Extra lesuren en extra landingen. De 45 uur in de praktijkopleiding PPL is het wettelijk bepaalde minimaal aantal uren. Studenten die vaak lessen en er een goed gevoel voor hebben, redden het vaak prima in de 45 uur. Bij studenten die er iets meer tijd voor nodig hebben, wordt totaal gemiddeld met 15% tot 20% overschreden.
    Omdat dit voor iedere student anders is, kunnen wij deze niet opnemen in het pakket. Extra lessen kan je bij ons uiteraard afnemen per les of per pakket van zes lessen. Binnenkort is het ook mogelijk om extra lessen te nemen op onze simulator.
  • Medische keuring. Voordat je solo gaat vliegen is een medisch certificaat klasse 2 noodzakelijk. Reken op €375,- aan kosten. Afhankelijk van je leeftijd en de kliniek die je kiest kunnen de frequentie en de kosten van de keuring variëren.
  • Het praktijkexamen. Dit examen wordt afgenomen door een bevoegde examinator. Reken op €500,- tot €600,-
  • Kosten afgifte eerste brevet bij KIWA* €726 (prijspeil einde 2023)
  • Language Proficiency Endorsement (LPE) taaltoets
    Wij hebben ervoor gekozen om deze verplichte toets niet op te nemen in ons pakket. Dit is omdat deze kosten zonder BTW worden verkocht. Als wij dit in ons pakket zouden opnemen zou je dus 21% meer betalen. De kosten van deze toets zijn € 164.- (prijspeil eind 2023)
  • De theorie-examens
    Je moet in totaal 9 examens doen. Ook deze kosten worden zonder BTW verkocht en betaal je dus ook zelf. Wij helpen bij het inschrijven. De examens kosten €522,- (prijspeil eind 2023)

Je rekent bij af ons per enkele les of per zes lessen. Het is goed om te weten dat één les niet hetzelfde is als één vlieguur.

Hou er rekening mee dat je in één les gemiddeld ong. 0,85 vlieguur maakt. Dus voor 45 vlieguren, heb je dan ong. 54 lessen nodig. Dus hou rekening met 9 x 6 lessen pakketten.

De gemiddelde les duurt bij ons twee uur. Je start een briefing met je instructeur. Dan inspecteer je het vliegtuig, start je op en taxi je naar de baan. Na een uur in het vliegtuig is er nog een half uur gereserveerd voor de de-briefing.

De genoemde pakketprijs betaal je niet in één keer. Het is een opsomming van je praktijklessen en theorie. Je bestelt de lessen en theorie zelf op je eigen tempo en bent ook vrij om elk moment te stoppen.

Bij E-Flight Academy bieden we onze vlieglessen aan in pakketten van 6 lessen. De eerste 6 lessen noemen we het assessment en is goedkoper dan de pakketten van 6 lessen daarna. De kosten voor een 6 lessen pakket zijn afhankelijk van de dag van de week waarop je les volgt en het seizoen.

Een assessment van van maandag tot en met vrijdag het hele jaar door of in het weekend van oktober tot en met maart, kost €1.665-

Een assessment in het weekend van april tot en met september, kost €1.815,-.

Als na je assessment van maandag tot en met vrijdag het hele jaar door les wilt nemen of in het weekend van oktober tot en met maart, dan kost een lespakket van 6 lessen €1.680,-.

Als je in het weekend van april tot en met september les wilt nemen, dan kost een lespakket van 6 lessen €1.830,-.

Het prijsverschil tussen doordeweeks en weekend wordt veroorzaakt door verschillende tarieven in landingsgelden en door weekendtoeslagen van onze instructeurs.

Naast je vlieglessen ga je dan ook het theoriepakket van €1250,- aanschaffen zodat je aan de slag kan met dit onderdeel.

In ons theoriepakket zit:

  • Toegang tot een uitgebreide e-learning omgeving zodat je de negen theorievakken op jouw manier eigen kan maken. Inclusief 24 uur klassikale begeleiding.
  • Praktijkcursus Radio/Telefonie

Ja, in elke les zit in ieder geval één landing inbegrepen en daarbovenop zijn er 100 landingen bij een opleiding inbegrepen. Dat komt uit op 155 landingen in totaal die bij de pakketprijzen inzit.

In principe zou dit aantal genoeg moeten zijn. Heb je toch extra landingen nodig? Dan gaat dat op nacalculatie volgens deze tarieven van het vliegveld. Deze berekenen wij zonder marge aan je door.

Ja! Dat is allemaal onderdeel van de prijs van een les. Je hoeft hiervoor ook niks bij te houden of achteraf af te rekenen.

Ja! Ook hier, hoef je niet naar om te kijken.

Afhankelijk van hoeveel extra lessen je nodig hebt (gem. 15% tot 20% boven de minimale 45 uur), dan bestel je één of meerdere extra lespakketten van zes lessen. Zie de vorige vraag voor de pakketprijzen.

Of als je minder dan 6 lessen extra nodig hebt, dan kan je ook extra enkele lessen aanschaffen.

Als je van maandag tot en met vrijdag het hele jaar door les wilt nemen of in het weekend van oktober tot en met maart, dan kost een enkele les op de Velis (elektrisch toestel) €280,-. En een enkele les op de Virus (brandstof toestel) €310,-.

Als je in het weekend van april tot en met september les wilt nemen, dan kost een enkele les de Velis (elektrisch toestel) €290,-. En op de Virus (brandstof toestel) €320,-.

Enkele lessen zijn inclusief één landing. Extra landingen worden apart na de les gefactureerd. We rekenen dezelfde tarieven als de landingsgelden van het vliegveld.

*Lessen op de Virus heb je alleen nodig voor navigatievluchten. Deze komen als laatste in je opleiding aan de beurt en je hebt er minimaal 8 uur van nodig tijdens je opleiding.

Als je meer dan 155 landingen maakt, factureren we deze op nacalculatie. We rekenen dezelfde tarieven als de landingsgelden van het vliegveld. Tijdens een reguliere les maak je meestal 1 of 2 landingen. Doe je circuit-training (leren landen) dan kom je meestal op 5 a 6 landingen per les uit.

Voor de Velis (elektrisch toestel) op Teuge:

  • €8,75 terrein-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
  • €16,05 terrein-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.
  • €20,70 overland-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
  • €28,00 overland-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.

Voor de Virus (brandstof toestel) op Teuge:

  • €10,85 terrein-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
  • €18,15 terrein-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.
  • €22,80 overland-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
  • €30,10 overland-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.

De lagere landingsgelden van de Velis hebben te maken met het geluid. Nóg een voordeel van elektrisch vliegen ;)

Landen op andere vliegvelden
Elk vliegveld heeft andere landingsgelden. Wij zullen veruit de meeste kosten op Teuge maken, maar voor je navigatievluchten kom natuurlijk ook op andere luchthavens. Als je vliegscholen vergelijkt, en de landingsgelden zitten niet in de prijs, ga dan ook goed na wat die extra kosten inhouden.

Vliegtijd (ook wel 'airtime' genoemd) is de tijd die een vliegtuig daadwerkelijk in de lucht doorbrengt.

Bloktijd (ook wel 'gate-to-gate time' genoemd) is de tijd die verstrijkt vanaf het moment dat een vliegtuig voor de hangaar vertrekt tot het moment dat het weer terug is bij de hangaar.

Bij lessen in een elektrisch vliegtuig is het verschil tussen de bloktijd en de vliegtijd veel minder groot dan bij een brandstof vliegtuig. Dat komt omdat wij geen lange run-up hebben en onze checklist veel minder lang is.

Als je een vliegschool tegenkomt die in bloktijd rekent, hou er dan rekening mee dat de tijd dat je daadwerkelijk in de lucht bent, niet hetzelfde is als de tijd die je aan je totale les spendeert.

Bij E-Flight Academy heb je daar gelukkig geen last van. Want je betaalt gewoon per les. En in één les is je vliegtijd gemiddeld 0,85 vlieguur. Je krijgt dus superveel echte vliegtijd tijdens je vliegles!

Ja dat kan! Voor de duidelijkheid, het gaat hier over extra uren naast de uren die je binnen het theoriepakket al krijgt.

Wij noemen dat Theory Support en kost €80 per uur. Het komt ook wel eens voor dat er door slecht weer niet gevlogen kan worden en de student er toch wel al is. Dan kan er last minute Theory Support afgenomen worden door de desbetreffende instructeur.

Het vliegen zelf is goedkoper. Ons vliegtuig heeft een 22 kWh batterij en als je de stroomprijs weet dan kan je uitrekenen dat een vlucht aan elektriciteit meestal minder dan 10 euro kost. Een conventioneel lesvliegtuig zal al snel het drie- tot vijfvoudige kosten.

Er zijn echter ook een hoop kosten die hoger uitvallen. Gelukkig is de verwachting dat deze kosten de komende jaren zullen dalen. Denk bijvoorbeeld aan de afschrijving van de batterij. Deze moet al na een paar honderd uur vervangen worden. Daarnaast zijn onze vliegtuigen natuurlijk gloednieuw. De meeste vliegscholen vliegen met wat oudere kisten waar al veel op afgeschreven is. Ook het onderhoud is voor de monteurs nieuw waardoor er geïnvesteerd is in opleidingen en dit zie je terug in de prijs.

Het duurt dus nog even voordat elektrisch vliegen echt goedkoper wordt. Een goede manier om dat te versnellen is zoveel mogelijk elektrisch te gaan vliegen!

Alles wat je al hebt hoef je niet opnieuw aan te schaffen. Het beste is om met ons te overleggen welk deel van de theorie je precies zelf al hebt geregeld en wat we eventueel nog moeten opstarten. Neem even contact met ons op via 055 203 2230

Over de opleidingen

75 tot 100 uur met behulp van e-learning. Daarbovenop kan men 5 dagen begeleiding krijgen van een trainer.

Hoe vaker je vliegt, hoe eerder je examen kan doen. Het is helemaal aan jou. Tenminste, 4 of 5 vluchten per dag is wel een beetje de max. De 45 uur voor je PPL kan je dus (theoretisch) in een paar weken afronden. Maar je medestudenten kunnen er ook zomaar een jaar of langer mee bezig zijn. Het is aan jou! Enige regelmaat zorgt er wel voor dat je het sneller onder de knie krijgt. Let op. Naast de praktijklessen zul je ook voor je theorie-examens moeten slagen. Je kan dit voor, of tijdens je opleiding doen.

Praktische zaken

Vooraf betalen is voor ons, en toch ook voor jou, veel prettiger dan achteraf betalen. Ten eerste is al het minder leuke administratieve werk al gedaan voordat je gaat vliegen. Wij hoeven het op jouw vliegdag niet meer over geld te hebben. De instructeur loopt niet rond met een pinautomaat en nee, ook geen kassa en geen wisselgeld. Het gaat alleen maar over vliegen! Je kan volop genieten. Ook achteraf hoef je je niet druk te maken over de te betalen facturen. En voor ons geldt; na een fijne dag lesgeven hoeven we geen betaalafspraken te maken en geen vervelende herinneringen te sturen. En eerlijk, het is voor ons natuurlijk prettig om de debiteurenstanden laag te houden. Wij moeten tenslotte de vliegtuigen, de verzekering en de huur voor de hangaar ook vooraf betalen.

Wil je toch afzien van je les en je geeft dat ruim van tevoren aan, geen probleem! We storten je geld gewoon terug. Dit geldt ook overigens als een les verzet moet worden wegens slechte weersomstandigheden en je besluit niet meer te komen. Zie onze algemene voorwaarden

Of: Kan ik de kosten als studiekosten opgeven?

Met een Private Pilote Licence (PPL) brevet mag je geen commerciële activiteiten uitvoeren. Daarom mag je de opleiding in de meeste gevallen niet opvoeren als bedrijfskosten. Op de site van de belastingdienst staat: “De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep.” Als je na je Private Pilot License verder gaat voor een Commercial Pilot License (CPL) of een Instructor Rating dan kan je het proberen, echter ons advies: zoek het goed uit, overleg het met een accountant, belastingadviseur of vraag het de belastingdienst zelf.

Nog een vraag niet beantwoord?

Stel hem aan ons! Bel meteen naar 055 203 2230, stuur een bericht via Whatsapp of kijk voor andere opties op de contactpagina