Open data
Bij E-Flight geloven we in transparantie. Elektrisch vliegen is nieuw, innovatief en soms nog onbekend terrein. Daarom delen wij onze operationele gegevens en prestaties openlijk. Zo laten we zien wat er nu al mogelijk is met duurzame luchtvaart en welke stappen we samen zetten richting een schone toekomst.
(Deze pagina zal maandelijks worden bijgewerkt. Laatst bijgewerkt op 10-09-2025!)
Geluidsniveaus Pipistrel Velis Electro
Onze elektrische vloot is fluisterstil in vergelijking met traditionele vliegtuigen. Uit metingen blijkt:
-
47,8 dBA bij kruissnelheid (24 kW, 80 kts, 2050 RPM) op 1.500 ft
-
41,2 dBA bij kruissnelheid (24 kW, 80 kts, 2050 RPM) op 3.000 ft
Ter vergelijking: dat is stiller dan het gemiddelde gesprek tussen twee mensen!
Operationele cijfers
-
Meer dan 12.000 elektrische landingen
-
Ruim 4.000 uur elektrische vliegtijd. Equivalent 88.000 kWh geladen
-
De Pipistrel Velis Electro vliegt gemiddeld 45 minuten per sessie
- De Velis Electro heeft 2 batterijen, die samen 140 kg wegen. Het leeggewicht van het vliegtuig is 425 kg, dus is er ruimte voor 2 personen van samen maximaal 175 kg.
-
Ook Merlijn van Vliet (E-Flight Academy) gaat uit van betere batterijen in de toekomst. De accu’s van de Pipistrel hebben een batterij-energiedichtheid van 160 Wh/kg. Dat betekent dat de batterij per kilogram gewicht 160 wattuur (Wh) aan energie kan opslaan en leveren. Ter vergelijking: bij een gemiddelde elektrische auto is dat 250 Wh/kg.
‘Maar de accu’s in onze toestellen komen uit 2020 en zijn dus eigenlijk alweer verouderd’, zegt Van Vliet. ‘Technisch gezien zijn er al batterijen van 450 Wh/kg mogelijk.’ Dat soort waarden zien we nu alleen nog in het laboratorium, voegt Jolanda Stevens van KLM toe. ‘Nog niet op schaal. Zodra dat gebeurt, wordt het interessant.’ (Bron = MT/Sprout, 8-9-2025)
-
Laden gaat in 20–30 minuten met onze vaste airside-laadpalen, afhankelijk van de State of Charge en omstandigheden
-
Laden met de mobiele Pipistrel-lader duurt 1 uur op 32A (op 16A langer)
Laadinfrastructuur & energievoorziening
-
4 vaste airside-laadpalen geschikt voor vliegtuigen én elektrische auto’s
-
504 zonnepanelen op het dak van onze high-end hangaar E-Deck
-
500 kWh batterijopslag voor overtollige energie
-
Onze eigen zonne-energie dekt de volledige vloot én de auto-laders; overschotten worden teruggeleverd aan het net
Onze impact in cijfers 🌍✈️
Door ruim 4000 uur elektrisch vliegen hebben wij:
-
68.000 liter brandstof bespaard
-
157.080 kg CO₂ (ruim 157,1 ton) minder uitgestoten
Dat staat gelijk aan de jaarlijkse CO₂-uitstoot van ongeveer 100 benzineauto’s!
Onze vloot
-
5 Pipistrel Velis Electro’s (volledig elektrisch)
-
2 brandstofvliegtuigen (Bristell B23 en Pipistrel Explorer)
E-Flight in cijfers
-
15–20% van alle vliegbewegingen volledig elektrisch op Teuge Airport
- 50% van alle elektrische vliegbewegingen wereldwijd
- Uitbreiding naar Lelystad Airport op korte termijn
-
Winteroperaties in Alicante
-
Caribische uitbreiding (Aruba & Bonaire) gepland voor 2026–2027
Opleidingen & samenwerkingen
Bij E-Flight leiden wij een diverse groep studenten op:
-
Circa 60 PPL-studenten
-
Grotere opleidingen zoals IR en CPL
-
Aanvullende trainingen: Night Rating, Advanced Courses
Daarnaast werken wij samen met grote partners zoals Ministerie van Defensie, Corendon, Transavia, LVNL en NLR.