Veel gestelde vragen

Elektrisch vliegen is nieuw en natuurlijk roept dat vragen op. We proberen er zoveel mogelijk te beantwoorden. Staat je vraag er niet bij? Neem contact met ons op door te mailen naar hello@eflight.nl of bel 0628126697. 

 

Over onze vliegtuigen

Wij vliegen met drie vliegtuigen waarvan er twee volledig elektrisch zijn. Dit zijn goedgekeurde toestellen van het type Light Sport Aircraft (CS-LSA). De endurance (tijd in de lucht) van deze toestellen is maximaal 50 minuten. Je landt dan met nog minstens 10 minuten reserve in de batterij. Het grootste gedeelte van een vliegopleiding kan hiermee gevlogen worden. Voor de langere navigatievluchten vliegen wij met een Pipistrel Virus SW 121. Dit is exact hetzelfde toestel als onze elektrische Velis, alleen dan met een efficiënte, maar conventionele motor. Voor dit toestel compenseren wij uiteraard alle uitstoot. In 2023 hopen wij nieuwere toestellen te hebben waardoor ook dit niet meer nodig is.

De Pipistrel Velis Electro valt onder de klasse Light Sport Aircraft. Het maximale startgewicht is 600 kg. Het is dus een licht en klein toestel met twee zitplaatsen. De spanwijdte is ruim 10 meter. Als je meer wilt weten over dit toestel, kijk dan op de site van de fabrikant.

We praten in eerste instantie niet over afstand maar over "endurance". De tijd dat een vliegtuig kan vliegen. Dit omdat de wind bijvoorbeeld grote invloed heeft op de afstand. De meeste vluchten zullen starten vanaf Teuge en landen op.... Teuge. De range is dan dus 0. Zou je de volledige 22 kWh opvliegen en gemiddeld 80 knopen (130km/u) vliegen, dan kom je 130 kilometer ver. Echter dat zal niet zo snel gebeuren. Wettelijk mag er niet minder dan 10 minuten reserve zijn na het landen voor vluchten van en naar hetzelfde vliegveld (A→A). Vliegen naar een ander vliegveld betekent 30 minuten reserve (A→B vluchten). Dus veel meer dan 60 km blijft er niet over. Geen vliegtuig om op vakantie mee te gaan dus. Maar heel geschikt voor lessen! Kom eens proberen

Dat willen wij zeker gaan aanbieden. Binnenkort voegen wij dit toe op de site. Let er wel op dat je alleen elektrisch mag vliegen in de Velis als je succesvol onze conversie-training hebt afgerond. Meer informatie over deze opleiding vind je op E-rating pagina.

Vragen over de proeflessen

Voor een proefles hoef je nog niks te kunnen. Je vliegt met een ervaren instructeur. Hij of zij bepaalt wanneer het veilig en verantwoord is om zelf te vliegen. Een proefles is dus voor iedereen! Lees vooral de reviews van mensen die eerder een proefles hebben afgenomen. Dat geeft een goed beeld.

Wij hebben veel mensen die bij ons meerdere proeflessen afnemen en dan met twee of meer mensen komen. Wij kunnen het zo organiseren dat je samen de briefing krijgt, het vliegtuig leert kennen en dan ook samen, allebei met eigen instructeur, de lucht ingaat. Geef aan bij je bestelling dat je graag samen vliegt, dan zorgen wij dat de instructeurs dat weten. Je krijgt na je bestelling een link met de mogelijke opties.

Over de opleidingen

All courses can be given in English. Your English level should off course be sufficient for that. High school certificate is fine. There’s no EASA specification on entry levels for the PPL course.

The Language Proficiency Exam (LPE) is mandatory before the PPL exam however we suggest you do most of this (theorie, radio telephony, medical and LPE) as soon as possible.

Een student mag solo vliegen met 16 jaar en een brevet halen op zijn/haar 17e. Een minimum leeftijd voor lessen is er echter niet. Voor alle lessen vóór je eerste solovlucht kan je dus zelfs jonger zijn dan 16.

Meestal binnen een week! De eerste stap is je vlucht of opleiding bij ons te boeken. Dit kan eenvoudig op de website. Hierbij geef je de maand op wanneer jij wilt starten zodat wij een goed beeld hebben bij onze planning. Als nodig kunnen wij voordat je bestelt al aangeven of er plek is. Wij sturen je snel een bericht met een overzicht van mogelijke data waarop jij je vluchten in kan plannen.

De E-rating is formeel een zogenaamde "difference training" binnen de SEP klasse (Single-engine piston rating). Dit betekent vier vluchten met instructeur (Inderdaad, niet 4 uur maar 4 vluchten, reken op 40-45 minuten per vlucht) en daarna een solovlucht met drie circuitjes. De vluchten worden afgetekend in het logboek. Dat is voldoende voor de wet.

Mocht je (veel) meer willen weten, hier vind je de regelgeving.

https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Easy_Access_Rules_for_Part-FCL-Aug20.pdf

Hier vind je de volgende uitleg (Gekopieerd maart 23, 2021)

FCL.710 Class and type ratings – variants

Regulation (EU) 2019/1747

(a) Pilots shall complete differences training or familiarisation in order to extend their privileges to another variant of aircraft within one class or type rating. In the case of variants within a class or type rating, the differences training or familiarisation shall include the relevant elements defined in the OSD, where applicable.

Ja, maar er zijn een aantal voorwaarden.

1. Je koopt bij ons een proefles en daarbij geef je aan dat je geïnteresseerd bent in de E-rating (conversietraining)

2. Voor de proefles heb je het gehele POH (Pilot’s Operating Handbook) van de Velis goed tot je genomen.

3. Wanneer je de conversietraining wilt vervolgen krijg je toegang tot de e-learning omgeving van Pipistrel Academy. Wij verwachten dat je de theorie afgerond hebt en de kennistoets behaald hebt voordat je de tweede vlucht doet. Hierna vlieg je nog 3 vluchten dual en 1 solo. We trekken de kosten van de proefles af van de kosten van de gehele conversietraining.

Je krijgt een internationaal erkend brevet (EASA PPL) waarmee je op exact dezelfde toestellen mag vliegen als met een PPL brevet van elke andere school. Dit kan omdat wij een aantal uur van de opleiding (8 uur) op een single-engine piston toestel (zuigermotor) lesgeven. Dit is nodig voor de verplichte langere vluchten en navigatieonderdelen in de opleiding. Dit heeft dus als voordeel dat je na een opleiding bij ons zowel de single-engine piston klasse krijgt en daarbinnen de aantekening in je logboek waarmee je ook elektrisch kan vliegen op de Velis. Lees alles over onze opleidingen.

Huren is zeker mogelijk. Binnenkort bieden we dat aan op de site. Wel moet eerst de conversietraing (E-Rating) gevolgd worden om de difference training te voltooien (4 vluchten dual en 1 vlucht solo, 8-10 uur theorie zelfstudie). Zodra de conversie is voltooid kun je zeker onze Velis huren.

Om te mogen vliegen dien je op een behoorlijk niveau engels te kunnen spreken en verstaan. Engels LPE 4 (Language Proficiency Endorsement level 4) is 'normaal' Engels. De gemiddelde Nederlander spreekt Engels op dit niveau.

Ja. Dit is mogelijk. Mocht je toch niet tevreden zijn bij ons dan is het mogelijk je gemaakte uren over te dragen naar een andere vliegschool. Elke vliegschool zal hier net iets anders mee omgaan. Wij helpen je uiteraard om dit uit te zoeken. In de meeste gevallen kan je een flink aantal, of alle uren, meenemen.

Andersom geldt dat ook. Wil je bij ons je reeds gestarte opleiding vervolgen, bel of mail ons, dan zoeken wij uit wat in jouw geval mogelijk is.

75 tot 100 uur met behulp van e-learning. Daarbovenop kan men 5 dagen begeleiding krijgen van een trainer. 75 tot 100 uur met behulp van e-learning. Daarbovenop kan men 5 dagen begeleiding krijgen van een trainer. 

Hoe vaker je vliegt, hoe eerder je examen kan doen. Het is helemaal aan jou. Tenminste, 4 of 5 vluchten per dag is wel een beetje de max. De 45 uur voor je PPL kan je dus (theoretisch) in twee-en-halve week afronden. Maar je medestudenten kunnen er ook zomaar een jaar of langer mee bezig zijn. Het is aan jou! Enige regelmaat zorgt er wel voor dat je het sneller onder de knie krijgt

Vrijwel iedereen begint met een proefles. Dit is een volledige les inclusief briefing, zelf vliegen en een flinke tijd in de lucht. Echt al een hele mooie ervaring (ook volgens onze klanten natuurlijk). Daarna volgt een assessment van 5 lessen (6 inclusief de proefles). Ga je daarna door, dan volgen de volgende set lessen. Etcetera. Je betaalt de opleiding dus niet in één keer. Jij bepaalt het tempo, of je een pauze wilt of er helemaal mee wil stoppen. Zolang jij het leuk vindt, en je het het geld waard vindt, blijf je vliegen. Anders niet.

Praktische zaken

Dat kan allebei! Let wel, onze chargers zijn alleen nog geschikt voor vliegtuigen, de autolaadinfra zijn we aan het aanleggen. Je vliegtuig zet je gewoon bij ons op het Skydeck platform. Zorg er wel even voor dat je zelf je landing-fees afrekent bij de havenmeester.

Vooraf betalen is voor ons, en toch ook voor jou, veel prettiger dan achteraf betalen. Ten eerste is al het minder leuke administratieve werk al gedaan voordat je gaat vliegen. Wij hoeven het op jouw vliegdag niet meer over geld te hebben. De instructeur loopt niet rond met een pinautomaat en nee, ook geen kassa en geen wisselgeld. Het gaat alleen maar over vliegen! Je kan volop genieten. Ook achteraf hoef je je niet druk te maken over de te betalen facturen. En voor ons geldt; na een fijne dag lesgeven hoeven we geen betaalafspraken te maken en geen vervelende herinneringen te sturen. En eerlijk, het is voor ons natuurlijk prettig om de debiteurenstanden laag te houden. Wij moeten tenslotte de vliegtuigen, de verzekering en de huur voor de hangaar ook vooraf betalen.

Wil je toch afzien van je les en je geeft dat ruim van tevoren aan, geen probleem! We storten je geld gewoon terug. Dit geldt ook overigens als een les verzet moet worden wegens slechte weersomstandigheden en je besluit niet meer te komen. Zie onze algemene voorwaarden

Of: Kan ik de kosten als studiekosten opgeven?

Met een PPL of LAPL mag je geen commerciële activiteiten uitvoeren. Daarom mag je de opleiding in de meeste gevallen niet opvoeren als bedrijfskosten. Op de site van de belastingdienst staat: “De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep.” Als je na je Private Pilot License verder gaat voor een Commercial Pilot License (CPL) of een Instructor Rating dan kan je het proberen, echter ons advies: zoek het goed uit, overleg het met een accountant, belastingadviseur of vraag het de belastingdienst zelf.

Helaas zitten wij nog niet op alle vliegvelden van het land. Maar wie weet 😉... Sommige mensen lossen dat op door meerdere vluchten per dag te boeken. Sommige zelfs 4 en een enkeling weet er 5 per dag te doen. Ook kan je in de buurt overnachten en de dag erna ook nog eens een volle dag vliegen. Kijk, dan schiet het wel op en is de reistijd niet echt het probleem meer. Als je je brevet eenmaal hebt pak je gewoon het vliegtuig.

Over elektrisch vliegen

Oliepeil checken? 10 minuten warmdraaien? Niet nodig. Met vier switches start de prop geruisloos en taxi je naar de strip. Daarna heb je direct vol vermogen tot je beschikking. En dan vlieg je. Ja. Elektrisch vliegen is net anders. Maar ook weer geen wereld van verschil.

Ja. Maar zeker niet muisstil. Vergelijk het met een elektrische auto. Als je heel langzaam rijdt hoor je niks. De motor is stil. Je hoort pas geluid als je vaart maakt. Luchtweerstand en in het geval van een auto ook banden op de weg. Met een vliegtuig hebben we ook met luchtweerstand te maken en bovendien met een propellor. Die hoor je zeker nog. Toch is het toestel stiller dan conventionele toestellen van dit formaat met een verbrandingsmotor. Volgens de website van de fabrikant is het geluidsniveau 60 dba. Dat zegt de meeste mensen nog niet veel. Belangrijker is hoe het geluid gepercipieerd wordt door de omgeving. Wij gaan zeker onderzoeken hoeveel stiller de vliegtuigen precies zijn.

Nog een vraag niet beantwoord?

Stel hem aan ons! Bel meteen naar 055 203 2230 of kijk voor andere opties op de contactpagina