Veelgestelde vragen
Elektrisch vliegen is nieuw en natuurlijk roept dat vragen op. We proberen er zoveel mogelijk te beantwoorden. Staat je vraag er niet bij? Neem contact met ons op door te mailen naar boarding@eflight.nl of bel 055 203 2230.
Ons PPL Pakket
We begrijpen dat het aantrekkelijk kan zijn om voor een goedkopere vliegschool te kiezen, maar het is belangrijk om te weten dat niet alle vliegscholen even transparant zijn over hun prijzen. Bij sommige vliegscholen komen er gedurende de opleiding allerlei kosten bij (denk aan brandstof, landingsgelden, soms zelf instructie), waardoor je uiteindelijk veel meer betaalt dan bij E-Flight Academy.
Wij vinden het belangrijk dat onze studenten een goed beeld hebben van de totale kosten van de PPL opleiding, zodat zij hier rekening mee kunnen houden en niet voor verrassingen komen te staan. Wat er allemaal wel in niet deze prijs zit, vind je bij de volgende vragen.
Praktijk
- Totaal 45 vlieguren (dat is ongeveer 55 uur vliegtijd in je logboek)
- 45 uur met instructeur inclusief pre- en debriefing
- 10 uur solo inclusief pre- en debriefing
- 155 start en landingen
- 37 uur elektrisch , 8 uur single engine piston (uiteraard wordt de CO2 gecompenseerd)
- Inclusief elektriciteit en brandstof
Theorie
- Toegang tot een uitgebreide e-learning omgeving zodat je de negen theorievakken op jouw manier eigen kan maken. Inclusief 24 uur klassikale begeleiding.
- Alle theorie-examens
- Praktijkcursus Radio/Telefonie
- Language Proficiency Endorsement (LPE) taaltoets
- Examentraining
Er zijn een aantal kosten die variabel zijn of die wij niet in het pakket kunnen opnemen.
- Extra lesuren en extra landingen. De 45 uur in de praktijkopleiding PPL is het wettelijk bepaalde minimaal aantal uren. Studenten die vaak lessen er een goed gevoel voor hebben, redden het vaak prima in de 45 uur. Bij studenten die er iets meer tijd voor nodig hebben, wordt totaal gemiddeld met 15% tot 20% overschreden.
Omdat dit voor iedere student anders is, kunnen wij deze niet opnemen in het pakket. Extra lessen kan je bij ons uiteraard afnemen per les of per pakket van zes lessen. Binnenkort is het ook mogelijk om extra lessen te nemen op onze simulator. - Medische keuring. Voordat je solo gaat vliegen is een medisch certificaat klasse 2 noodzakelijk. Reken op €375,- aan kosten.
- Het praktijkexamen. Dit examen wordt afgenomen door een bevoegde examinator. Reken op €500,- tot €600,-
- Kosten afgifte eerste brevet bij KIWA* €638,88 (prijspeil einde 2023)
Je rekent bij af ons per enkele les of per zes lessen. Het is goed om te weten dat één les niet hetzelfde is als één vlieguur.
Hou er rekening mee dat je in één les gemiddeld ong. 0,85 vlieguur maakt. Dus voor 45 vlieguren, heb je dan ong. 54 lessen nodig. Dus zeg hou rekening met 9 x 6 lessen pakketten.
Bij E-Flight Academy bieden we onze vlieglessen aan in pakketten van 6 lessen. De eerste 6 lessen noemen we het assessment en is goedkoper dan de pakketten van 6 lessen daarna. De kosten voor een 6 lessen pakket zijn afhankelijk van de dag van de week waarop je les volgt en het seizoen.
Een assessment van van maandag tot en met vrijdag het hele jaar door of in het weekend van oktober tot en met maart, kost €1.665-
Een assement in het weekend van april tot en met september, kost €1.815,-.
Als na je assessment van maandag tot en met vrijdag het hele jaar door les wilt nemen of in het weekend van oktober tot en met maart, dan kost een lespakket van 6 lessen €1.680,-.
Als je in het weekend van april tot en met september les wilt nemen, dan kost een lespakket van 6 lessen €1.830,-.
Het prijsverschil tussen doordeweeks en weekend wordt veroorzaakt door verschillende tarieven in landingsgelden (die we 1 op 1 zonder marge doorberekenen). En door weekendtoeslagen van onze instructeurs.
Naast je vlieglessen moet je ook een theoriepakket van €1850,- aanschaffen. Deze behoort tot onze pakketprijs. Maar je moet 'm wel los aanschaffen.
In ons theoriepakket zit:
- Toegang tot een uitgebreide e-learning omgeving zodat je de negen theorievakken op jouw manier eigen kan maken. Inclusief 24 uur klassikale begeleiding.
- Alle theorie-examens (maar exclusief her-examens. Doe je best!)
- Praktijkcursus Radio/Telefonie
- Language Proficiency Endorsement (LPE) taaltoets (ook hier, exclusief herexamens)
Afhankelijk van hoeveel extra lessen je nodig hebt (gem. 15% tot 20% boven de minimale 45 lessen), dan bestel je 1 of meerdere extra lespakketten van 6 lessen. Zie de vorige vraag voor de pakketprijzen.
Of als je minder dan 6 lessen extra nodig hebt, dan kan je ook extra enkele lessen aanschaffen.
Als je van maandag tot en met vrijdag het hele jaar door les wilt nemen of in het weekend van oktober tot en met maart, dan kost een enkele les op de Velis (elektrisch toestel) €280,-. En een enkele les op de Virus (brandstof toestel) €310,-.
Als je in het weekend van april tot en met september les wilt nemen, dan kost een enkele les de Velis (elektrisch toestel) €290,-. En op de Virus (brandstof toestel) €320,-.
Enkele lessen zijn inclusief één landing. Extra landingen worden apart na de les gefactureerd. We rekenen dezelfde tarieven als de landingsgelden van het vliegveld.
*Lessen op de Virus heb je alleen nodig voor navigatievluchten. Deze komen als laatste in je opleiding aan de beurt en je hebt er minimaal 8 uur van nodig tijdens je opleiding.
Als je meer dan 155 landingen maakt, factureren we deze op nacalculatie. We rekenen dezelfde tarieven als de landingsgelden van het vliegveld. Tijdens een reguliere les maak je meestal 1 of 2 landingen. Doe je circuit-training (leren landen) dan kom je meestal op 5 a 6 landingen per les uit.
Voor de Velis (elektrisch toestel):
- €8,75 terrein-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
- €16,05 terrein-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.
- €20,70 overland-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
- €28,00 overland-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.
Voor de Virus (brandstof toestel):
- €10,85 terrein-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
- €18,15 terrein-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.
- €22,80 overland-landing maandag t/m vrijdag hele jaar door of in het weekend van april t/m sept.
- €30,10 overland-landing weekend/feestdagen van april t/m sept.
De hogere landingsgelden op de Virus worden o.a. veroorzaakt de CO2 uitstoot. Nóg een voordeel van elektrisch vliegen ;)
We begrijpen dat het best ingewikkeld kan zijn om alles in een keer te begrijpen. Daarom hierbij een rekenvoorbeeld voor de totale kosten en opbouw/verloop van je brevet bij E-Flight Academy. Voor het gemak even gebasseerd op dat je je lessen van maandag t/m vrijdag het hele jaar door of in het weekend van oktober t/m maart uitvoert.
1 x Assement €1665,-
Je start met de eerste 6 lessen van je opleiding. Hierna bespreek je met je instructeur hoe het gaat en hij en jij verwachten de opleiding te vervolgen.
X aantal keer 6 lessen €1.680,-
Vervolgens neem je telkens pakketten van 6 lessen af. Je kan zelf bepalen hoe je dit doet. Sommige mensen schaffen in één keer bijvoorbeeld 6 pakketten aan zodat ze even vooruit kunnen. Anderen doen het gewoon telkens per 6. Onze administratie houdt bij hoeveel lessen je gehad hebt en hoeveel je er betaald hebt.
Hou er rekening mee dat je in één les gemiddeld ong. 0,85 vlieguur maakt. Dus voor 45 vlieguren, heb je dan ong. 54 lessen nodig. Dus zeg hou rekening met 9 x 6 lessen pakketten.
1 x Theoriepakket €1.850,-
Als je lekker op dreef bent met je lessen, kan je tegelijkertijd aan de theorie starten. Je bestelt het pakket makkelijk online via onze website en wij regelen de rest voor je!
1 x Navigatie lessen Virus + examentraining €3.690,-
De laatste 8 uur van je opleiding bestaan uit navigatielessen en examentraining. Deze kunnen niet op onze elektrische vliegtuigen, dus hier hebben we een apart pakket voor met de Virus (ons brandstoftoestel). Als je binnen de 45 uur blijft hoef je deze eenmalig aan te schaffen.
That's it?
YES! In principe bestaat ons PPL pakket dus uit deze 4 onderdelen.
Wat er nog bij kan komen zijn extra lessen (in pakketten van zes lessen, of als enkele les) En extra landingsgelden als je meer dan 155 landingen maakt.
Externe kosten
Verder zijn er nog kostenposten die wij niet in het pakket kunnen opnemen:
- Medische keuring. Voordat je solo gaat vliegen is een medisch certificaat klasse 2 noodzakelijk. Reken op € 375,- aan kosten.
- Het praktijkexamen. Dit examen wordt afgenomen door een bevoegde examinator. Reken op €500,- tot €600,-
- Kosten afgifte eerste brevet bij KIWA* €638,88 (prijspeil einde 2020)
Ja!
Ja, de eerste 155 landingen zitten in het PPL pakket. Dus als je je lessen afneemt (per zes of enkele lessen) dan betaal je geen landingsgelden over de eerste 155 landingen.
In principe zou dit aantal genoeg moeten zijn. Heb je toch extra landingen nodig? Dan gaat dat op nacalculatie volgens de deze tarieven van het vliegveld. Deze berekenen wij zonder marge aan je door.
Ja!
Vliegtijd (ook wel 'airtime' genoemd) is de tijd die een vliegtuig daadwerkelijk in de lucht doorbrengt.
Bloktijd (ook wel 'gate-to-gate time' genoemd) is de tijd die verstrijkt vanaf het moment dat een vliegtuig voor de hangaar vertrekt tot het moment dat het weer terug is bij de hangaar.
Bij lessen in een elektrisch vliegtuig is het verschil tussen de bloktijd en de vliegtijd veel minder groot dan bij een brandstof vliegtuig. Dat komt omdat wij geen lange run-up hebben en onze checklist veel minder lang is.
Als je een vliegschool tegenkomt die in bloktijd rekent, hou er dan rekening mee dat de tijd dat je daadwerkelijk in de lucht bent, niet hetzelfde is als de tijd die je aan je totale les spendeert.
Bij E-Flight Academy heb je daar gelukkig geen last van. Want je betaalt gewoon per les. En in één les is je vliegtijd gemiddeld 0,85 vlieguur. Je krijgt dus superveel echte vliegtijd tijdens je vliegles!
Ja dat kan! Wij noemen dat Theory Support en kost €80 per uur. Het komt ook wel eens voor dat er door slecht weer niet gevlogen kan worden en de student er toch wel al is. Dan kan er last minute Theory Support afgenomen worden door de desbetreffende instructeur.
Over de opleidingen
75 tot 100 uur met behulp van e-learning. Daarbovenop kan men 5 dagen begeleiding krijgen van een trainer.
Hoe vaker je vliegt, hoe eerder je examen kan doen. Het is helemaal aan jou. Tenminste, 4 of 5 vluchten per dag is wel een beetje de max. De 45 uur voor je PPL kan je dus (theoretisch) in een paar weken afronden. Maar je medestudenten kunnen er ook zomaar een jaar of langer mee bezig zijn. Het is aan jou! Enige regelmaat zorgt er wel voor dat je het sneller onder de knie krijgt. Let op. Naast de praktijklessen zul je ook voor je theorie-examens moeten slagen. Je kan dit voor, of tijdens je opleiding doen.
Praktische zaken
Vooraf betalen is voor ons, en toch ook voor jou, veel prettiger dan achteraf betalen. Ten eerste is al het minder leuke administratieve werk al gedaan voordat je gaat vliegen. Wij hoeven het op jouw vliegdag niet meer over geld te hebben. De instructeur loopt niet rond met een pinautomaat en nee, ook geen kassa en geen wisselgeld. Het gaat alleen maar over vliegen! Je kan volop genieten. Ook achteraf hoef je je niet druk te maken over de te betalen facturen. En voor ons geldt; na een fijne dag lesgeven hoeven we geen betaalafspraken te maken en geen vervelende herinneringen te sturen. En eerlijk, het is voor ons natuurlijk prettig om de debiteurenstanden laag te houden. Wij moeten tenslotte de vliegtuigen, de verzekering en de huur voor de hangaar ook vooraf betalen.
Wil je toch afzien van je les en je geeft dat ruim van tevoren aan, geen probleem! We storten je geld gewoon terug. Dit geldt ook overigens als een les verzet moet worden wegens slechte weersomstandigheden en je besluit niet meer te komen. Zie onze algemene voorwaarden
Of: Kan ik de kosten als studiekosten opgeven?
Met een Private Pilote Licence (PPL) brevet mag je geen commerciële activiteiten uitvoeren. Daarom mag je de opleiding in de meeste gevallen niet opvoeren als bedrijfskosten. Op de site van de belastingdienst staat: “De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep.” Als je na je Private Pilot License verder gaat voor een Commercial Pilot License (CPL) of een Instructor Rating dan kan je het proberen, echter ons advies: zoek het goed uit, overleg het met een accountant, belastingadviseur of vraag het de belastingdienst zelf.
Nog een vraag niet beantwoord?
Stel hem aan ons! Bel meteen naar 055 203 2230 of kijk voor andere opties op de contactpagina