Hoeveel stiller zijn onze elektrische vliegtuigen?

Hoeveel stiller zijn onze elektrische vliegtuigen?

Bij E-Flight vliegen we schoner, stiller én in de nieuwste toestellen. Dat is onze claim to fame. ‘Schoner’ is simpel uit te leggen. Onze vliegtuigen stoten geen CO2 uit omdat we op accu’s vliegen. ‘De nieuwste toestellen’ lukt ook, want veel mensen weten niet van het bestaan van elektrische vliegtuigen. Maar ‘stiller vliegen’... Dat blijft een beetje een abstract begrip. Hoeveel stiller dan? En is het echt stiller? Of is dat gewoon een marketingterm voor minder herrie? Kortom, tijd voor verheldering. Aan de hand van onderzoek van de TU Delft in samenwerking met DEAC doken wij in dit onderwerp. En je weet niet wat je hoort…

Wetenschappelijk onderzoek
Bieke von den Hoff (PhD kandidaat TU Delft Aircraft Noise) en Noortje Elbers (Msc. Aerospace Engineering student) stonden een tijdje geleden met een enorme opstelling van microfoons aan het eind van onze landingsbaan om uiterst precieze geluidsmetingen te maken van onze Pipistrel Velis Electro. Over de resultaten van dit onderzoek publiceren wij hier een aantal toegankelijke artikelen. Waarbij we in deze eerste editie inzoomen op het geluid van onze vliegtuigen vs. het geluid van een gemiddelde stad. In de volgende editie zullen we dieper ingaan op het verschil in geluid tussen onze elektrische en traditionele vergelijkbare vliegtuigen. 

Noortje en Bieke

Akoestische camera's
De geluidsmetingen werden gedaan met 2 akoestische camera's: Een staande versie met 112 microfoons voor het meten van de run-up (het testen van de motor voordat je gaat vliegen). En een liggende akoestische camera met 64 microfoons waar je overheen kan vliegen. In totaal werd er 4 keer over de liggende akoestische camera gevlogen, 3 take-offs en 3 fly-overs (laag boven de grond vliegen).

De resultaten
De microfoons registreerden een geluidsniveau tussen de 107.5dBA en 109dBA bij take-off (64 kW, 2520 RPM, 60kts). En tussen de 101.8dBA en 102.6dBA bij de fly-overs (24kW, 80 kts, 2050 RPM).

Waar kan je dat mee vergelijken? Volgens de OSH Academy (Occupational Safety and Health) komt 100dBA overeen met het geluidsniveau van een zagerij en 110dBA met het geluid van een kettingzaag. 

Niet echt stil
We horen je denken: 'Zagerij... kettingzaag...Dat klinkt niet echt stil.' Dat klopt! Maar let op! Dit zijn geregistreerde geluidniveaus wanneer er op één meter afstand van de bron gerekend wordt. Dus alsof je op het moment van take-off of fly-over met je oren één meter onder ons vliegtuig hangt… Dat is een situatie die in praktijk natuurlijk nooit zal voorkomen. Meestal zal je ons op veel grotere hoogte zien vliegen boven een stad of boven je huis. 

Toch wel echt stil
Dus wat is dan wel realistisch? Binnen de bebouwde kom is de minimum vlieghoogte 1000 ft. (304 meter) boven het hoogste obstakel. Dus een reële situatie is dat wij tussen de 1500 ft. (457 meter) en 3000 ft. (914 meter) boven een stad vliegen. De geluidsmeting van één meter afstand van ons vliegtuig kunnen met formules zeer nauwkeurig worden doorberekend naar andere hoogtes. En wat blijkt? Als we op 1500 ft. vliegen (24kW, 80 kts, 2050 RPM), produceren we daar op de grond een geluidsniveau van 47.8 dBA mee. En als we op 3000 ft (24kW, 80 kts, 2050 RPM) vliegen, blijft daar op de grond zelfs maar 41.1 dBA van over! 


Stadsgeluid v.s. Elektrisch Vliegtuig
Een stad produceert natuurlijk ook allemaal geluiden (denk aan verkeer, mensen, verbouwingen, etc). Een wijk als Tuinwijk in Utrecht produceert al snel een geluidsniveau tussen de 56dBA en 60dBA*.
 Dus, als wij boven zo'n stad op een hoogte van 1500 ft. vliegen, komen we met 47.8 dBA niet boven dit geluid uit en hoor je ons waarschijnlijk niet of nauwelijks overvliegen. Vliegen we hoger dan 3000 ft. dan zitten we met 41.1 dBA nóg ruimer onder het geluidsniveau van zo'n stad en kan je ons echt onmogelijk horen.

(*bron: https://geluid.rivm.nl/ mét in achtneming dat dit gemiddelde waardes van een A-gewogen geluidsmeting zijn voor day-evening-night. Waarbij geluid in de avond en nacht een penalty krijgt omdat het meer overlast geeft.)

Conclusie
Elektrisch vliegen is dus écht heel stil. Stel je voor dat we -om te beginnen- alle kleine luchtvaart (lesvluchten, pleziervluchten en reclamevluchten) elektrisch zouden uitvoeren. Bedenk eens hoe het dan zou klinken in steden rondom een vliegveld of voor omwonenden. Én bedenk eens wat dit voor effect zou hebben op de gezondheid van alle omwonenden. Daar worden wij in ieder geval echt een beetje stil van...

----- 

Bronvermelding en extra info

Bekijk hier de master thesis van Noortje: https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid%3Ad566dd4b-b6ac-4b52-b05b-0e1391281936?collection=education
Lees hier meer over de werking van een akoestische microfoon opstelling en hoe je de precieze bron kunt vinden: https://www.tudelft.nl/en/stories/articles/lockdown-presents-unique-opportunity-to-study-sustainable-taxiing-at-schiphol/
Lees hier meer over wat de effecten van geluidshinder op de gezondheid kunnen zijn: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/is-geluidsoverlast-in-mijn-woonomgeving-schadelijk-voor-mijn-gezondheid

----- 

Ook superstil elektrisch vliegen? 
Dat kan gewoon! Haal nu je vliegbrevet zonder vliegschaamte.

Boek hier direct een proefles voor €245