‘Een cockpit is een waardeloos leslokaal’ Interview Arie Nijman van Blu Bird, theoriepartner E-Flight

‘Een cockpit is een waardeloos leslokaal’  Interview Arie Nijman van Blu Bird, theoriepartner E-Flight

Arie is de drijvende kracht achter Blu Bird, de meest toonaangevende theorieschool voor luchtvaart in Nederland én tevens theoriepartner van E-Flight. Arie geeft al tientallen jaren op geheel eigen wijze bevlogen theorieles in hapklare brokken. Er zitten steeds meer E-Flight studenten in zijn (vaak digitale) leslokaal, dus tijd voor een diepte-interview met Arie. Is er verschil in studenten? Gaat elektrisch vliegen ook de theorie veranderen? Waarom is er zoveel theorie? En wat vindt hij zelf eigenlijk van elektrisch vliegen? Fasten your seatbelts. Gas op die kilowatts!

Arie, één van je kenmerken is dat je goed en graag vertelt. Maar stel, dat je jezelf in 5 woorden zou moeten omschrijven. Welke zouden dat dan zijn? 

  1. Vliegbeest
  2. Gepassioneerd 
  3. Coach
  4. Opleider
  5. Visueel dier

Ok, iets langer dan. In de vliegwereld ben je natuurlijk heel bekend. Maar bij E-Flight Academy hebben we juist veel mensen die niet uit de vliegwereld komen. Kan je aan hen uitleggen wie je bent en wat je doet? 
Mijn moeder was schooljuf en zij vond dat ik schoolmeester moest worden. En in die tijd (jaren 60) had je dan gewoon niet zoveel keus. Ik had zelf techniek wel leuk gevonden, maar dat vond zij niet goed. Dus ik werd schoolmeester. 

Je wordt op school niet iets. Je bent al iets.

Waar ik achter kwam: Je wordt op school niet iets. Je bent al iets. En als je geluk hebt -en ik heb geluk gehad- kom je er op tijd achter wat je bent. Dus ik ben geworden wie ik was. En ik was toen al 35. Op mijn 35e ben ik gaan vliegen. Ik weet niet helemaal wat het precies was, maar het moet iets zijn wat er al heel lang in zat. Toen ik een jaar of 8 was heb ik een keer de 2e prijs gewonnen op koninginnedag met een door mijn vader zelfgebouwd vliegtuig waar ik inzat. Dat is nu mijn Whatsapp profielfoto. Misschien is het daar wel begonnen… 

(Bekijk hier een video over 'leren' van Arie.

Ik had geen hekel aan leren maar wel aan school. De gedachte dat ik de rest van mijn leven op een school moest doorbrengen vond ik heel erg. Maar nu ben ik hartstikke trots op mijn eigen schooltje waarin ik lesgeven kan combineren met wat ik heel leuk vind. Ik kan zo gepassioneerd zijn met mensen helpen luchtvaart te begrijpen. Want als mensen het begrijpen, dan wordt het veiliger. Je kan ‘een beetje biljarten’, ‘een beetje pianospelen’, maar je kan niet ‘een beetje vliegen’. Een vliegbrevet is in mijn ogen ook niet te vergelijken met een rijbewijs. 

Je kan ‘een beetje biljarten’, ‘een beetje pianospelen’, maar je kan niet ‘een beetje vliegen’.

Om nog even mijn eigen verhaal af te maken, ik ben zelf op mijn 35e begonnen met vliegles bij Martinair. En omdat ze daar snel in de gaten kregen dat ik kon lesgeven, ben ik daar ook vrij snel begonnen met theorieles geven. In 1988 begon ik daarmee voor mezelf op Schiphol en daar ben ik eigenlijk nooit meer mee opgehouden. Ondertussen was ik doorgegaan met vliegen en op m’n 40e had ik zo’n beetje alles wat je maar kon hebben. Als ik jonger was had ik de 'airline' wel interessant gevonden, maar daarvoor was ik te laat begonnen.  

Ik ben blij dat E-Flight mij gevonden heeft. Ik vind dat heel leuk die samenwerking.

Blu Bird is als volwaardige vliegschool begonnen. Dus ook met vliegles in de lucht. Maar nu zijn we puur een theorieschool. Dat is toch een beetje mijn ding en ook een beetje mijn niche. Ik ben ook heel blij dat E-Flight mij gevonden heeft. Ik vind dat heel leuk die samenwerking. Zo zat ik er al heel lang in. Ik vond eigenlijk dat alle vliegscholen in Nederland hun leerlingen naar ons moesten sturen. Want wij kunnen dit gewoon. En zo zijn we ook geen concurrent van vliegscholen.  

Soms sta ik nu al met kromme tenen over zo’n verbrandingsmotor te praten.

Sinds kort zitten er dus ook E-Flight studenten bij jou in de banken die alleen elektrisch vliegen. Merk je verschil? 
Ja, aan mezelf. Dat ik heel af toe iets zeg over elektrisch vliegen. Anders was dat nog niet bij me opgekomen. Soms sta ik nu al met kromme tenen over zo’n verbrandingsmotor te praten. Maar goed, de regelgeving komt vaak achter de werkelijkheid aan en ik hoop dat dat snel bijgespijkerd wordt. 

(Bekijk hier handige lesvideo's van Arie.

Wat vind je eigenlijk van de opkomst van elektrisch vliegen?
Dat vind ik helemaal geweldig. Helemaal goed! Ik vind het ook een ‘natural thing’. En ik kan ook niet wachten om te zien waar het allemaal naartoe gaat. Ik ben zo benieuwd wie daar ook in de grotere luchtvaart mee aan de slag gaan. Ik vind het geweldig. Helemaal niets mis mee. Want we moeten iets, dus graag zelfs! 

Wat ons betreft gaat elektrisch vliegen de vliegwereld behoorlijk op z'n kop zetten. Op wat voor manier gaat dit de theorie beïnvloeden denk je?
Niet. Nou, ‘niet’ is wel heel erg nee. Maar de theorie van vliegen, dat zijn zoveel dingen. Aerodynamisch is er geen verschil. Regelgeving, gaat niet veranderen. Althans niet in grote lijnen. De infrastructuur zal gaan veranderen met laadpleinen etc. Maar de theorie zal weinig veranderen. 

Regelgeving, gaat niet veranderen.
Althans niet in grote lijnen.

En hoe zit het met wetgeving? Veel wetgeving in de luchtvaart is geënt op traditionele luchtvaart. Verwacht je dat daar op korte termijn verandering in komt door elektrisch vliegen? 
Dat verwacht ik niet. Ik zie namelijk in de praktijk dat het allemaal wel nut heeft. Dus kennelijk is wat er toen is opgeschreven over die luchtvaart nog steeds actueel. En daarbij kan je wel vernieuwend zijn met een elektrisch vliegtuig, maar je vliegt natuurlijk wel tussen de gevestigde orde. 

Als jij wilt vliegen, dan is je dat van harte gegund, maar dan zul je ervoor moeten werken. 

Veel van onze studenten vinden het 'een behoorlijke uitdaging' dat de theorie zoveel is. Wat zou je tegen deze studenten willen zeggen?  
Ik zou willen zeggen: Dat is maar goed ook! Als jij wilt vliegen, dan is je dat van harte gegund, maar dan zul je ervoor moeten werken. Want ik wil dat je het begrijpt. Sommige vliegscholen doen alsof het simpel is. Maar dat is gewoon niet waar.

De impact van vliegen is zoveel meer dan gewoon maar in een vliegtuigje stappen en lekker een beetje gaan vliegen. Er komt heel veel bij kijken. Je leert ook heel veel over jezelf als je leert vliegen. Of je nu elektrisch of traditioneel vliegt, het is té complex om ‘even te doen’. Maar dat is ook precies waarom het zo leuk is. Je raakt nooit uitgeleerd! 

Je leert ook heel veel over jezelf als je leert vliegen. Of je nu elektrisch of traditioneel vliegt.

Veel van onze studenten ervaren theorie als een behoorlijke wirwar van opties en mogelijkheden. Wat zouden de nieuwe generatie vliegscholen eraan kunnen doen om dit te verbeteren? 
Vliegscholen moeten op zoek naar instructeurs die de theorie integreren in hun vliegles. Dan telt het op. Een cockpit is een waardeloos leslokaal. Als vliegscholen dat inzicht wat meer zouden hebben, zou dat al een hele verbetering zijn. 

(Bekijk hier handige lesvideo's van Arie.

Ik vind het ook niet ondenkbaar dat wij bij een vliegschool ter plekke theorie gaan verzorgen. Bijvoorbeeld bij E-Flight! Want vanuit de student gezien snap ik het wel, dat mensen eigenlijk het liefst bij hun eigen vliegschool zouden willen leren. 

Ga het gewoon doen, dan zijn we er klaar mee.
En uiteraard kan ik je erbij helpen!

Denk je dat (misschien wel door elektrisch vliegen) het halen van je vliegbrevet, toegankelijker gaat worden en dus ook de theorie eenvoudiger wordt? 
Nee. Dit is wat het is. We kunnen het niet 1-2-3 veranderen. Don’t fight the system. Ga het gewoon doen, dan zijn we er klaar mee. En uiteraard kan ik je erbij helpen. Graag zelfs!

 

--- Einde interview -----

Als je je vliegopleiding bij E-Flight Academy doet, zijn er naast de theorie van Blu Bird nog een aantal andere dingen die je moet doen rondom je brevet. In deze brochure nemen we je stap voor stap mee in wat je moet doen en wat alles globaal inhoudt. Succes!